Durszlak.pl
Akcja: Nie kradnij zdjęć!

zBLOGowani.pl

Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Wejście na Szpiglasowy Wierch

Pisałam już o naszej wyprawie na Świnicę. Jak wiecie kocham Tatry, więc takich wpisów będzie więcej. Myślę, że co miesiąc lub dwa będę wam opisywać moje ulubione miejsca w Tatrach. Mam nadzieję, że pomysł wam się spodoba.

Dzisiaj chciałabym wam opisać naszą wyprawę na Szpiglasowy Wierch. Prób zdobycia tego szczytu mieliśmy kilka. Bynajmniej nie dlatego, że szlak jest trudny. Pierwszy raz musieliśmy zawrócić z powodu deszczu. Za drugim razem, mimo iż dotarliśmy na przełęcz, silny wiatr uniemożliwił nam zdobycie szczytu. Jednak do trzech razy sztuka. W tym roku mogliśmy podziwiać panoramę Tatr ze szczytu Szpiglasowego Wierchu.

Swoją wyprawę rozpoczęliśmy jak zwykle wcześnie rano. Pierwszy etap zakładał przejście pewnie dobrze wam znanego szlaku do Morskiego Oka.

Droga na Szpiglasową Przełęcz uchodzi za najłatwiejszy szlak wysokogórski w rejonie Morskiego Oka. Rozpoczyna się on tuż obok schroniska i żartobliwie został nazwany ceprostradą. Szlak został utworzony w 1937roku przez Polski Związek Narciarski. Projekt zakładał poprowadzenie łatwej drogi w rejonie wysokogórskim, prowadzącej z Morskiego Oka na Kasprowy Wierch. Droga miała umożliwić przejście nawet osobom niewprawionym - ceprom. Ostatecznie projekt nie został zrealizowany. Dlatego Ceprostrada kończy się na Szpiglasowej Przełęczy.

Szlak, przypominający chodnik początkowo wiedzie lekko pod górę. Następnie skręca w lewo i przechodzi w długi trawers, mniej więcej równolegle do brzegu Morskiego Oka. Stąd możemy podziwiać Morskie Oko, Rysy oraz oraz leżący najbliżej nas masyw Mięguszowieckich Szczytów. Już na tym etapie widoki są przepiękne.

Stopniowo oddalamy się od Morskiego Oka i zakręcamy w prawo. Teraz idziemy szerokimi zakosami po zboczu Miedzianego. Po około godzinie wędrówki dochodzimy do urokliwej Dolinki za Mnichem. W tym miejscu od ceprostrady odgałęzia się czerwony szlak na Wrota Chałubińskiego. Z tego miejsca może podziwiać z bliska Mnicha. Co ciekawe stromy i spiczasty szczyt, który widzieliśmy nad Morskim Okiem, od tej strony gubi się wśród skał. Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej żółtym szlakiem. Droga nie zmienia się, dalej ma charakter chodnika prowadzącego lekko pod górę. W dalszym ciągu szlak trawersuje zbocze Miedzianego, kilkakrotnie zakręca tworząc zakosy.

Po dwóch godzinach wędrówki (licząc od schroniska nad Morskim Okiem) dochodzimy do Szpiglasowej przełęczy. Teraz czeka nas jeszcze 15minut drogi na szczyt. Tutaj szlak jest trudniejszy i bardziej męczący. Warto jednak jeszcze trochę się pomęczyć, bo widoki na szczycie zapierają dech w piersiach. Szpiglasowy Wierch to jeden z najlepszych punktów widokowych w Tatrach. Ze szczytu podziwiamy Dolinę Pięciu Stawów oraz dalej położone szczyty: Świnicę, Kozi Wierch.

Podsumowując, szlak na Szpiglasowy Wierch jest łatwy i przyjemny. Nie spotykamy po drodze żadnych trudności. Nie ma tu przepaści, łańcuchów. Nie oznacza to jednak, że szlak nie jest męczący. Droga miejscami jest monotonna i może się dłużyć. Jednak piękne widoki po drodze i jeszcze piękniejsze na szczycie w pełni wynagradzają nasz trud.

Ze Szpiglasowego Wierchu schodzimy do Doliny Pięciu Stawów. Szlak jest tutaj dużo trudniejszy. W górnej części zejście ułatwiają łańcuchy. Dla nas nie stanowią one problemów. Jednak jeśli boicie się stromych zejść i łańcuchów, zawsze można wrócić tą samą drogą. Dalsza droga jest już mniej stroma. Skalnymi stopniami dochodzimy do Doliny Pięciu Stawów Polskich.

poniedziałek, 07 listopada 2011, amaranthrose

• Przez Rohacze - Tatry Słowackie

Uwierzycie, że w tym roku nie byłam jeszcze w Tatrach? Ja sama nie dowierzam i zastanawiam się dlaczego. Na szczęście to się wkrótce zmieni, bo we wrześniu zapl

• Zimowy Turbacz

Zabiorę was dzisiaj kochani na wycieczkę do pięknej, bajkowej krainy, w której miałam okazję spędzać ubiegłą sobotę. Będzie to Turbacz, najwyższy szczyt pasma G

• Jesienne Tatry

Zawsze chciałam zobaczyć Tatry jesienią. W tym roku wreszcie się to udało. Ubiegły weekend, a właściwie tylko sobotę, spędziłam w górach. Jako cel wybrałam szla

2011/11/07 14:08:43
Mieszkam tak blisko tatr a tak dawno po nich nie chodziłam:-) Świetne zdjęcia i bardzo ciekawy opis:-)
Gość: Goose, *.adsl.inetia.pl
2011/11/07 18:59:05
Uwielbiam siedzieć tam na górze słuchać wiatru i podziwiać te piękne widoki.
2011/11/07 19:11:47
Witam:)
Piękne zdjęcia, też uwielbiam góry, są takie majestatyczne, że stojąc u podnóża wszystkie problemy wydają się takie malutkie, a po wejściu na szczyt to cudowne uczucie bycia ponad światem. W Tatrach nie byłam już z 10 lat, czas wybrać się tam znowu, na razie póki co częściej jestem w Karkonoszach.
Pozdrawiam,
BlueBlue
2011/11/07 22:18:49
Cudownie, po prostu !Kocham Tatry, wiesz o tyM :)))
2011/11/07 22:38:42
judik1119 - Koniecznie musisz to zmienić. Zazdroszcze Ci, że mieszkasz blisko Tatr. Ja mam daleko do Zakopanego, więc przyjeżdżam tam tylko w wakacje. Mam nadzieje że kiedyś się to zmieni:)

Goose - Tak, ja też to uwielbiam. Nie ważne jak ciężko jest na szlakut. To uczucie dotarcia na szczyt, te widoki w pełni wynagradzają trud:)

xbluebluex - Dokładnie Cię rozumiem. Moje odczucia są takie same. Karkonosze też są piękną, dawno tam już nie byłam

Majanko - Tak, wiem że kochasz Tatry. Jak można ich nie kochać. pozdrawiam:)
2011/11/08 10:07:47
O! Cudowne, znajome widoki, super ;]
2011/11/09 04:36:26
fotki są boskie :) ale czy aż tak często chodzisz po górach?
2011/11/09 11:48:05
Niestety nie aż tak często, a przynajmniej nie tak często jak bym chciała. Jak już wcześniej pisałam, mieszkam daleko od Zakopanego. Poza tym moje studia nie należą do łatwych. Tak więc możliwość dłuższego wyjazdu mam jedynie na wakacjach. Jednak kiedy już jestem w Tatrach to wykorzystuje ten czas maksymalnie. Codziennie wstajemy rano, a wracamy wieczorem. Myślę, że większość szlaków w Tatrach znam na tyle dobrze, żeby móc o nich pisać:)